Niet weglopen voor problemen maar….

Niet weglopen voor problemen maar….

Soms wordt gezegd dat iemand wegloopt voor zijn problemen. Daarmee bedoelen we dat iemand niet het echte probleem aangaat. Het lopen is een vlucht. Toch hebben wandelen en problemen ook een positieve relatie. 

Hoe klein of hoe groot, we hebben allemaal weleens te maken met situaties die ons stress geven. Stress kun je op allerlei manieren ervaren. Soms is er echt een probleem of een situatie die stress veroorzaakt, waar je je bewust of niet bewust van bent.

Nu is een leven zonder stress is niet mogelijk, maar wanneer we gaan wandelen MET, in plaats van weglopen VOOR onze problemen, kunnen we de stressklachten aanzienlijk verminderen.

Wandelen is gezond 

Nu heb je vast vaker gehoord dat wandelen erg gezond is.  Remco schreef eerder over de invloed van beweging op stress en tal van onderzoeken onderbouwen de stelling dat dagelijks wandelen bijdraagt aan allerlei positieve gezondheidseffecten. Hier geeft wandelvrouw.nl zelfs meer dan 50 (!) redenen waarom wandelen gezond is!

Misschien denk je nu dat jouw stressvolle situatie echt niet weggaat met een wandeling en dat jouw problemen niet op te lossen zijn met wandelen. Of dat wandelen jou niet brengt wat je nodig hebt. 

Maar wist je dat wandelen, naast het positieve effect op je gezondheid, je op verschillende manieren echt kan helpen je probleem aan te pakken?

In our own search for beauty and what is good in life, we would do well to head outside and wander around. In an attempt to unlock a deeper part of our consciousness and access a high level of our mind, we would do well to get our body moving and our blood flowing. 

Ryan Holiday – Stillness is the key

Weglopen voor… 

Er zijn in onze dagen tal van situaties of problemen denkbaar waarvan we stress kunnen ervaren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een conflict met een collega
  • Hoge werkdruk
  • Belemmerende overtuigingen
  • Onzekerheid over je baan
  • Veranderingen in relaties
  • Deadlines
  • Een te vol geplande dag
  • Het plegen van dat ene lastige telefoontje
  • Een verbouwing of verhuizing

Hoe we met deze mogelijke stress veroorzakers omgaan verschilt per persoon. Soms draaien we er behoorlijk omheen of lopen we voor het probleem weg. Met onze woorden of in onze daden.

We zoeken afleiding, ontspanning, duiken in een serie of boek of steken onze kop in het zand. In andere gevallen blijven we het overdenken, het uitstellen of er heel veel over praten. Maar we pakken de kern niet aan.

Helaas werkt het weglopen van problemen niet goed. Wie dat wel eens heeft geprobeerd, weet hoe het toch blijft sudderen en dat het  vroeg of laat altijd weer terugkomt wanneer je het niet aanpakt. 

Maar dat betekent niet dat lopen compleet ineffectief is. Juist niet zelfs. Maar in plaats van figuurlijk weglopen voor, moeten we letterlijk weglopen met onze problemen! 

Wandelen met…

Wat gebeurt er wanneer we stoppen met ronddwalen in ons hoofd en daadwerkelijk de deur uit stappen om een rondje (hoe klein of groot ook) te gaan wandelen en de ruimte geven aan dat wat ons bezighoudt?

Bij stress denk je misschien er als eerste aan om rust op te zoeken. Maar met beweging kun je op een actieve manier ook rust ervaren. Ga geen tv kijken, niet wachten tot oplossingen vanzelf komen, maar doe je schoenen aan en ga wandelen.

Wat als je vanaf nu als je stress of een belemmering ervaart, ergens in vastloopt, ervoor kiest om juist te gaan wandelen? In plaats van weglopen voor je problemen ga je wandelen mét je problemen. En wat kan er dan allemaal gebeuren? 

The key to a good walk is to be aware. To be present and open to the experience. 

Ryan Holiday – Stillness is the key

We gaan wandelen

Stel je voor dat je aan het wandelen bent en dat op je route een krater is geslagen. En daar beneden, in het midden, is het probleem zichtbaar. De stressveroorzaker, laten we zeggen een conflict met je collega.

Je wilt en moet wel verder op je weg maar hoe?

Eromheen wandelen

De eerste optie die je hebt is om langs de rand van de krater te lopen. Het is een flinke krater maar je kunt ervoor kiezen de tijd en moeite te nemen om eromheen te lopen., om daarna weer je weg te kunnen vervolgen.

Je zult gaandeweg de tocht nog eens naar beneden kijken en het probleem ineens vanuit een ander perspectief zien.

Toen je er recht voor stond had je een bepaald beeld van het probleem. Maar toen je het van de zijkant bekeek zag het er toch een beetje anders uit. En toen je nog verder liep, en de achterkant van het probleem zag, kreeg je opnieuw een ander beeld.

Wandelen verandert je denken

Door te wandelen nemen we de tijd om ons probleem vanuit een ander perspectief te zien. De veranderende en rustige omgeving veranderen ook het perspectief van onze problemen. Is het dan geen probleem meer? Dat misschien wel, maar we hebben een completer plaatje gekregen. 

Een van voordelen van wandelen is niet alleen dat je lichaam actief wordt, maar ook je hersenen. Je hoeft er echter geen moeite voor te doen! Je hoeft niet iets te lezen, heel bewust over iets na te denken, het gaat gewoon vanzelf.

Een wandeling helpt je om anders te gaan kijken naar je situatie. Het helpt je om bijvoorbeeld het conflict met je collega in een ander licht te zetten of met meer afstand te bekijken en dit brengt je inzichten die je of helpen het probleem op te lossen óf het inzicht helpt je je probleem niet meer te ervaren als probleem. 

Verspreid over het hele brein worden gebieden actief: het gehoor, gezichtsvermogen en de reactiesnelheid verbeteren, je doet een beroep op je evenwichtsgevoel en op de coördinatie van je motoriek, je moet anticiperen op de bewegingen van anderen om je heen, de in je brein gevormde cognitieve kaarten van de omgeving worden geactiveerd en bijgewerkt en het geheugen helpt ons naar onze bestemming. En in een actief brein vormen hersencellen gemakkelijker nieuwe verbindingen, wat goed is voor het nemen van beslissingen, het oplossen van problemen en voor je creativiteit.

Volkskrant, Wat een simpele wandeling ons biedt

Loop je vast, ervaar je stress en kom je er niet goed uit omdat je in één richting denkt? Kijk of je er letterlijk en figuurlijk ‘omheen’ kunt wandelen. 

Er naar toe wandelen

I didn’t know were i was going, until i got there.

Cheryl Strayed – Wild

De tweede optie die we hebben, wanneer we tijdens het wandelen een fikse krater tegenkomen met daar beneden in de kern ons probleem, is er om er naartoe te wandelen.

Ja, echt. Er doelbewust op af lopen.

Oef, dat is misschien niet de fijnste weg zul je denken, helemaal naar beneden. Maar aan de andere kant zullen sommige situaties in ons leven, die stress veroorzaken, toch echt aangepakt moeten worden. Het is niet altijd voldoende om eromheen te wandelen en je perspectief te veranderen. 

We zijn meestal geneigd om hetgeen ons stress geeft te willen vermijden. Maar wat als we het recht in de ogen kijken? Wat als we het echt even goed van dichtbij gaan bekijken zodat we ons probleem serieus nemen en veel beter zicht krijgen op wat ons eigenlijk zo bezighoudt. Waar gaat dit conflict met je collega eigenlijk over. Waardoor is het ontstaan, wat vindt mijn collega, wat vind ik, waarom vind ik het eigenlijk een conflict… etc.

Éen manier om je weg te vervolgen, is om het probleem op te zoeken en er naar toe te wandelen. Door een wandeling in de natuur, of gewoon door je wijk, te maken kun je ruimte geven om echt stil te staan bij wat je stressgevoelens geeft en het onder ogen te komen. Niet altijd prettig, maar het brengt je wel verder!

Je kunt niet alleen obstakels op je pad verwachten, je moet ze ook accepteren. Accepteren? Ja, want deze obstakels zijn eigenlijk mogelijkheden om onszelf te testen, om nieuwe dingen te proberen en uiteindelijk te zegevieren. Het obstakel is de weg.

Ryan Holiday- Het obstakel is de weg

Er doorheen wandelen

De derde manier om wandelen toe te passen bij een stressvolle situatie is er doorheen te lopen. Dit gaat nog een stapje verder dan de vorige.

Stel, je staat daar aan die kraterrand en je weet dat jouw weg verder gaat, precies aan de overkant. En je kunt eromheen, maar de zwaarste is er doorheen. 

Dit betekent alleen wel dat je je probleem onder ogen moet komen én er doorheen moet om het achter je te kunnen laten. 

Dit vraagt moed! Het is niet makkelijk om te erkennen waar je precies last van hebt, hoe klein of groot ook, en het vraagt wat van je om vervolgens het probleem ook in de krater te laten en door te lopen. Dit betekent soms de confrontatie met bijvoorbeeld de collega aangaan of het juist loslaten. Om vervolgens weer je weg te vervolgen en de krater uit te klimmen.

Maar het kan! Een praktische wandeling helpt, ook zonder dat je hier in je denken veel voor moet doen, om door het probleem heen te komen. Elke fysieke stap vooruit staat symbool voor een volgende stap in je situatie en geeft je ook het gevoel dat je verder komt. Je krijgt daarnaast vaak nieuwe energie van het buiten zijn wat je ook mentaal helpt om stappen te zetten.

Above all, do not lose your desire to walk: every day i walk myself into a state of well being and walk away from every illness. I have walked myself into my best thoughts, and i know, of no thought so burdensome that one cannot walk away from it. Life is a path, we have to walk it.

Soren Kiekegaard

Er van weg wandelen

De vierde optie om wandelen toe te passen, wanneer je stress ervaart, is door er weg van te wandelen. 

Nu denk je misschien: “maar je zei toch eerder dat je niet weg moet lopen voor je problemen, en nu wel? Hoe zit dat?”

Wanneer je wegloopt voor je problemen (zoals we eerder beschreven) dan erken je vaak niet eens dat er iets is waar je stress van hebt. Je staat er niet bij stil, je zoekt allerlei manieren om het niet te hoeven zien.

Wat we nu bedoelen met ‘er van weg wandelen’ gaat om het voorbeeld waarin je al bij de krater staat. Je bent aan het wandelen, ziet de krater en ziet ook het probleem daar beneden. Je hebt de opties om eromheen te wandelen, er naar toe te wandelen en er doorheen te wandelen om je weg te vervolgen al overwogen.

Maar natuurlijk heb je ook altijd de mogelijkheid om er (bewust) van weg te wandelen. Om het conflict met de collega bijvoorbeeld te laten voor wat het is. Letterlijk en figuurlijk.

Sommige situaties in het leven zijn niet de moeite waard om aan te gaan. Sommige problemen hoeven of kunnen niet opgelost worden om je weg te vervolgen. Soms is het nodig om ervan weg te wandelen en een andere weg in te slaan.

Er zijn altijd situaties die stress zullen geven in het leven en deze zijn niet altijd op te lossen. Ook zijn er situaties denkbaar waarin je kiest om er niets mee te doen. Je mag je weg elders vervolgen. Wanneer de route toch weer bij de krater uitkomt, kun je er dan altijd nog iets mee doen. 

Conclusie

Er zullen zich altijd situaties kunnen voordoen waar jij stress van ervaart.

Ervaar jij stress? Kijk dan goed naar je opties en weet dat wandelen (niet alleen in deze metafoor maar ook echt fysiek buiten) je helpt om deze stappen aan te gaan.

Dus, wat let je nog? Trek die schoenen aan en ga op pad! Ik ben benieuwd hoe jouw wandeltocht verloopt. 

Walk away from the thoughts that need to be walked away from: walk toward the ones that have now appeared.

Ryan Holiday – Stillness is the key 

Wil jij ook meer van minder?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Je e-mailadres wordt niet gedeeld met anderen