Een stiltedag: wat voor jou?

Een stiltedag: wat voor jou?

We kennen allemaal periodes met drukte en hectiek. Ons werk, onze thuissituatie, een verbouwing of andere activiteiten vragen veel van onze tijd en aandacht. Ook al zijn het leuke dingen om te doen, soms kan het toch even teveel zijn. Misschien is een stiltedag wat voor jou?

Het liefst zou je even uitrusten en ontspannen. Maar om de een of andere reden lukt dat niet goed tussendoor en kun je nu geen tijd vrij maken om lekker op vakantie te gaan. Dan is dit misschien wel ideaal voor jou. Gewoon één dag volledig in stilte. 24 uur anders dan anders.

Een stiltedag: waarom zou je dat doen?

Tijdens een stiltedag ben je helemaal vrij van alle acties en taken die je normaal doet. En zoals de naam al doet vermoeden is dit een dag om in volledige rust en stilte door te brengen. 

De stilte opzoeken door een stiltedag te organiseren is een manier om voor jezelf te zorgen. Een dag waarop je er bewust voor kiest om bepaalde dingen wel (en niet) te doen.

Toen ik zelf overwoog om een stiltedag in te lassen kreeg ik drie gedachten.

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Wat stelt zo’n dagje nu voor.
En: wat kan één zo’n dag mij nou brengen.
En: help! Een dag volledig in stilte. Wat ga ik in de lieve vrede doen zonder telefoon, laptop en zonder afleiding of wat dan ook.

En toch sprak het genoeg aan om het eens te proberen. Een stiltedag is niet iets zweverigs. Je hoeft echt niet een meditatie expert of mindfulness goeroe te zijn om een stiltedag te plannen. Het is ergens een hele laagdrempelige keuze om:

  • Te ontspannen
  • Te reflecteren
  • Eens iets anders te doen dan je normaal doet
  • Op te laden
  • Nieuwe ideeën de ruimte te geven
  • Stress te voorkomen

Ik zeg dat een dag in stilte een laagdrempelige keuze is. Maar dat is heel wat anders dan dat het makkelijk is. Een stiltedag voor jezelf organiseren kan best wat voeten in aarde hebben om het in jouw dagelijks leven in te passen. Daarnaast kan het ook nog knap lastig zijn om het echt 24 uur lang vol te houden.  

Waarom 24 uur rust en stilte?

Onze dagen zijn gevuld met afleiding en lawaai. We praten, bellen en luisteren muziek; we lezen, kijken op schermen en hebben online meetings; we hebben pratende en soms schreeuwende of huilende gezinsleden in huis; afgewisseld met het geluid van notificaties, ringtones en random filmpjes op social media. Ons hoofd staat de hele dag door aan en naast alles wat er om ons heen gebeurt, voegen we vaak zelf nog extra geluid toe. 

Het is in dit leven bijna ondenkbaar om zonder enige vorm van drukte en stress te leven. En dan bedoel ik niet alleen de negatieve associatie van stress maar ook de functionele rol van stress.

Daarom is het goed om  onze hersenen en ons lichaam rust te geven. Om iets te doen waardoor je meer in contact komt met jezelf. En beter kunt voelen wat er van binnen bij je leeft.

Al eerder schreef ik over stilte en wat dit met mij heeft gedaan. Een kloosterretraite heeft mijn doen ervaren hoe belangrijk stilte is en en sindsdien probeer ik steeds vaker bewust stilte momenten te creëren. Dit proces van uiterlijke stilte naar innerlijke rust kan soms best onwennig zijn.

Zelfs al is het op dit moment buiten stiller dan normaal, dan nog kan het zijn dat er binnenshuis veel onrust of afleiding is. Een stiltedag kan daarom ook nu een goed idee zijn en stress verminderen.

Waar een dag in stilte doorbrengen?

Om te beginnen is het handig om je stiltedag door te brengen op een plek waar je de ruimte hebt om dingen te doen maar waar je enige invloed hebt op de omgeving.

Een openbare ruimte zoals een koffietentje is een gezellige en ontspannen plek, maar waarschijnlijk niet de meest handige plek om een dag in stilte door te brengen.

Je eerste stiltedag kun je wellicht het beste thuis doorbrengen. Maar, dan moet je wel het huis voor jezelf hebben. 

Heb je een gezin of huisgenoten? Dan is het een idee om hen gezellig uit logeren te sturen of als dat niet kan om zelf een ander huis op te zoeken. Denk aan vrienden en familie, een overnachting elders (bijvoorbeeld een Bed & Breakfast).

In de warmere periodes kun je er ook voor kiezen om een stiltedag volledig in de natuur door te brengen. Dat brengt sowieso dan al een vorm van rust en ontspanning met zich mee en lijkt mij een unieke ervaring. (deze onthoud ik voor mezelf voor deze zomer!). 

Maar misschien nog wel de beste manier is om een dag het klooster in te gaan. Veel kloosters bieden ook de mogelijkheid voor een bezoek van 1 dag (met of zonder overnachting) en dit is de ideale plek om je echt in rust en stilte terug te trekken.

Maar.. wat doe je dan op een stiltedag?

Er is natuurlijk niet zoiets als een foute of goede stiltedag. Er is geen standaard concept wat je moet volgen. Het is al super als je overweegt om 24 uur op een dergelijke manier in te richten. Het is jouw kostbare tijd dus richt het vooral zo in naar wat voor jou mogelijk is.  

Kijk daarom realistisch naar jouw stiltedag én naar waar je het meest van kan leren en hoe je los kan komen van het leven van alledag. Mijn stiltedag betekende 24 uur lang:

  • De telefoon uit (volledig offline)
  • Geen schermen aan van TV of laptop
  • Het uitlaten van de radio of andere muziekbronnen
  • Alleen zijn (voornamelijk thuis)
  • Geen boeken lezen

Voor een deel heel logisch natuurlijk als je in stilte wil doorbrengen. Bij sommige keuzes lijkt het misschien minder logisch omdat het wel zonder geluid kan. Maar voor mij zou het te veel afleiden.

Geen telefoon en geen boek?

De mobiel ging uit en nergens mee naar toe omdat het voelt alsof ik niet helemaal de baas ben over dat ding, wanneer mijn telefoon in de buurt is. Zelfs al kijk ik er minder op, wanneer het op tafel ligt lijkt het alsof het mij toch ergens onbewust bezig houdt.

Ik weet dat het ook soms in de weg staat met contact met mijzelf of in het moment te zijn. Een wandelingetje buiten van 20 minuten met of zonder telefoon voelt echt anders (probeer het maar eens!). Dus ik koos ervoor de telefoon uiteindelijk iets van 36 uur uit te doen en onderin een la te leggen.

Het niet lezen van boeken lijkt misschien een wat bijzondere keuze tijdens mijn stiltedag. Ik kan mij ook voorstellen dat je hier juist wel ruimte voor maakt. Maar ik wilde graag echt loskomen van dat wat ik vaak doe en ervaren wat er vanuit mijzelf komt in plaats van iets ‘op te nemen’ zoals dat bij het lezen gebeurt.

Wanneer je een stiltedag plant voor jezelf kan het dus helpen om vooraf even na te denken over hetgeen misschien het meeste zorgt voor ruis en onrust voor jou persoonlijk. En hoe lastig het misschien ook lijkt, om dat dus 24 uur even niet te doen. 

Wat doe je dan wel?

Nu zul je vast denken: maar wat doe je dan wel op zo’n dag? 

Ondanks dat we vaak zeggen dat we druk, druk, druk zijn en dat wel wat minder willen, lijken we in de praktijk zelf andere keuzes te maken. Vaak weten we ook niet goed hoe we dan met echte rust en stilte om moeten gaan. Drukte leidt ons ook af. 

De absolute vrijheid en ruimte van 24 uur ‘niets’ hebben kan klinken als een oase van rust waar je naar verlangt of juist onbereikbaar, onhaalbaar en te vaag. Stilte kan zorgen voor een gevoel van onrust, een intern dialoog of verveling. En misschien dat de echte kunst er dus wel in zit om dat ongemak te kunnen verdragen. 

Vrezen we misschien verveling omdat de stilte ervan ons confronteert met de eindigheid van ons leven?

Dirk de Wachter – De kunst van het ongelukkig zijn

Natuurlijk kun je in die 24 uur ook echt wel dingen doen. Zie het als een mini-sabbatical. Welke activiteiten wil je graag doen, maar kom je nooit aan toe? Misschien heb je zin in creatieve dingen en ga je aan de knutsel of een klusje in huis oppakken.

Misschien heb je een dagboek en ga je eens lekker lang van je afschrijven. Of neem je de tijd om de natuur in te gaan, te wandelen, sporten of wat dan ook. Als dit betekent dat je een heerlijk middagdutje op de bank wil doen, doe dat! Of dat je gewoon in de hangmat gaat hangen en voor je uit gaat staren.

Ergens kun je alles doen en tegelijk heb je ook maar een dag. Plan het dus niet te vol en houd ruimte over om te vertragen – om echt tot rust te komen. 

Doe wat je heel fijn vind om te doen of doe juist eens wat buiten je comfortzone ligt zodat je een ervaring rijker wordt. (Kijk voor inspiratie eens bij het sabbatical artikel voor dromers/doeners/denkers/beslissers). 
In het klooster vormden de vaste gebedstijden het ritme van de dag. Je zou ervoor kunnen kiezen om zelf een dergelijk ritme aan te houden.

Een belangrijke afspraak met jezelf

Een stiltedag organiseren betekent echt een afspraak met jezelf. In onze agenda’s en planningen ontstaat het meestal niet spontaan. Wanneer je vakantie hebt is het wellicht het handigste om te realiseren maar ook dan heb je misschien activiteiten bedacht waarbij je toch in contact wil zijn met anderen of op welke manier dan ook niet echt stil kan zijn.

Een stiltedag is een kadootje aan jezelf, die je misschien bewust even moet inplannen en waarbij je ook de randvoorwaarden moet creëren dat je echt een dag voor jezelf hebt.

En als dit allemaal gelukt is komt misschien nog wel de moeilijkste stap. Om het ook echt aan te gaan. De avond voor mijn stiltedag dacht ik nog: ach, waarom zou ik dit doen? Ik kan toch prima even tussendoor op mijn mobiel wat opzoeken. Ik kan toch prima tussendoor naar de winkel gaan of gewoon even….

Het kan best spannend zijn om 24 uur anders in te richten dan normaal. Om alleen te zijn en niet te praten. Je te vervelen. Om onbereikbaar te zijn. Misschien wel bang te zijn zaken te missen. Om het ongemak van de stilte te ervaren.

Talk to yourself like someone you love

Lucy Woesthoff – Woman

Maar zie het als een leuk experiment. Een unieke ervaring om eens te proberen. Gewoon om te kijken wat het met je doet en welke activiteiten je misschien allemaal spontaan oppakt. Om tijd in jezelf te investeren en tot rust te komen. Of de hele dag bij te slapen..

En wie weet wat het jou mag brengen! Durf jij het aan? Plan dan gelijk jouw eerste stiltedag in!

Wil jij ook meer van minder?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

We delen je e-mailadres niet met anderen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *