Duurzaam thuiswerken

Duurzaam thuiswerken

Als je hier komt voor vernieuwende thuiswerk tips, dan heb ik slecht nieuws voor je. Wat je hier gaat lezen over thuiswerken is niets nieuws. Geen hacks, geen tips en tricks en geen lijst met 28 dingen die je kunt doen om thuiswerken leuker te maken. Waarom zouden we het daarover hebben als het volgen van de basisregels voor thuiswerken soms al moeilijk genoeg blijken te zijn?

Hoewel er al veel geschreven is over thuiswerken in coronatijd en een heleboel mensen daar direct mee aan de slag zijn gegaan, zie ik om mij heen nog veel mensen die er (opnieuw) mee worstelen. Ikzelf ook, om eerlijk te zijn.

Tot 2019 was thuiswerken een soort break in de week. Een productieve maar wel ontspannen werkdag. Een dag in de zoveel weken om in alle rust te werken zonder kwebbelende collega’s, waarin er ook nog tijd is om tussendoor een wasje te draaien of boodschappen te doen. Maar in 2020 kwam daar verandering in. 

In 2020 is thuiswerken veranderd van een prettige, ontspannen werkdag, naar een soort hele lange vliegreis zonder tussenstop. Een vliegreis in een net iets te krap vliegtuig, met net iets te krappe stoelen. We kunnen (soms letterlijk) nergens heen en het enige wat we kunnen doen is, de rit zo comfortabel mogelijk maken.

Nu de intensiteit van thuiswerken opnieuw is verhoogd en verlengd, moeten we de manier waarop we thuiswerken serieuzer gaan nemen. 

Normaal gesproken zou ik deze ‘preek van de week’ aan mijn collega tegenover me geven, maar ik schrijf hem ook een beetje voor mijn jongere zelf. Want op een gezonde en duurzame manier thuiswerken is zelfs met alleen de basisregels moeilijker dan je denkt. 

Zo doe ik mijn best om duurzaam thuis te werken:

  1. Zorg voor een goede werkplek
  2. Begin en eindig de dag met een wandeling
  3. Neem voldoende pauze
  4. Sluit de computer af, leg de telefoon weg 

1. Zorg voor een goede werkplek

De eerste zou een no-brainer moeten zijn, maar is toch best lastig. Bij ons heeft het nu alsnog een half jaar geduurd voordat we beiden een goede werkplek hadden. Toch is dit erg belangrijk. 

Een goede werkplek doet twee dingen. Het zorgt ervoor dat je in een goede werkhouding kan werken en de fysieke plek zorgt voor een mentale scheiding tussen werk en privé. Beide zijn erg belangrijk voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Helaas kan niet iedereen een goede werkplek inrichten. Simpelweg omdat alle ruimtes vol zijn. Bovendien, als die ingerichte plek er wel is, wil dat nog niet zeggen dat we deze plek goed benutten. 

Zelfs al heb je een plek, zit je dan ook goed op je stoel? Neem je de tijd om je bureau op hoogte in te stellen, de juiste afstand tot je beeldscherm te houden en heb je voldoende licht in de ruimte? Basiselementen die op het werk vanzelfsprekend zijn, maar thuis meer moeite kosten.

Daar komt nog een lastige vraag bij: wie is er verantwoordelijk voor de thuiswerkplek? 

Niet elke werkgever gaat hetzelfde om met de aanschaf van bureaumaterialen. Nu kunnen we gaan discussiëren over de rechten van de werknemer, maar we kunnen de vraag ook omdraaien. 

Wie heeft er last van een slechte werkplek? De werknemer. Dus hoe dan ook, zorg voor jezelf. Maak vandaag nog ruimte voor je eigen gezondheid, fysiek en mentaal. Neem die verantwoordelijkheid en zorg vandaag nog voor een goede werkplek. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je duidelijk aangeeft bij je werkgever wat je nodig hebt om op een goede en gezonde manier thuis je werk te kunnen blijven doen. 

2. Begin en eindig de dag met een wandeling

De tweede tip komt uit de sportwereld. Een veld waar ik graag naar kijk voor verbeteringen in mijn productiviteit.

Sporters beginnen een wedstrijd vaak met een ritueel. Zo maken ze hun onderbewustzijn klaar voor de inspanning die ze straks gaan leveren. Dat vraagt minder mentale rekenkracht. (lees hier hoe Rafael Nadal dat doet in ons artikel over beslissingsenergie).

In de psychologie heet dit priming; het sneller herkennen van, of reageren op een bepaalde stimulus als men deze eerder heeft waargenomen. 

Dit gedrag kunnen we eenvoudig kopiëren naar het thuiswerken. Maak voordat je achter de computer stapt een kort blokje om (wij doen meestal 10 tot 15 minuten) en sluit de werkdag af met een iets langere wandeling. Zo weet je onderbewuste wanneer het thuiswerken begint en wanneer het eindigt. En daarmee, een eerder genoemd punt, houden we werk en privé beter gescheiden. 

Daarnaast is wandelen natuurlijk ook vanuit andere oogpunten een goed plan!

3. Neem voldoende pauze

Ook dit is een open deur. Dit weet je allang toch? Dat zeggen we ook vaak genoeg tegen elkaar. Maar hoe vaak doen we het ook in de praktijk?

Als we thuiswerken is voldoende pauze nemen belangrijker én moeilijker dan dat het op het werk is. 

Zonder de prikkels van collega’s, het wandelingetje naar een vergadering toe of een bakje koffie/thee te halen, is pauze nemen moeilijker dan dat het op het werk is.

Waar we vroeger bij het af-en-toe thuiswerken nog weleens een was aan te zetten of een boodschapje te doen, ontstaat er bij het dagelijks thuiswerken een nieuw patroon. En meestal is dit er één van uren achter elkaar zitten en (soms) alleen opstaan om te gaan lunchen.

Om dit tegen te gaan zet ik elke dag wekkers. Om 10 uur bijvoorbeeld om even staand te werken. 

Deze extra wekkers schudden me wakker en herinneren mezelf eraan dat het tijd is om even op te staan, een rondje te lopen en even wat te drinken of te eten te pakken.

Dit is vooral belangrijk als je alleen thuiswerkt. Als Evelien er niet is blijf ik namelijk gerust de hele dag zitten. En we weten allemaal hoe slecht dat voor ons lichaam is

4. Sluit de computer af, leg de telefoon weg

Een vierde tip die kan helpen om privé en werk gescheiden te houden is om na het werken, zeg om vijf uur, de computer en de telefoon uit te zetten

Het is erg verleidelijk om ‘s avonds verder te gaan met waar je overdag mee bezig was. Zeker als je toch niets anders lijkt te kunnen doen en je te maken hebt met bepaalde deadlines in je werk. Maar toch is het belangrijk om ‘s avonds tijd te maken voor relaties, voor ontspanning en rust en voor jezelf.

Dat kan door familie of vrienden een belletje te geven, ‘s avonds te gaan sporten, te lezen of muziek te luisteren. Werk komt de volgende dag wel weer.

Bijkomend voordeel: De laptop en beeldschermen uitzetten is ook goed voor je energieverbruik. Niet geheel onbelangrijk nu je weer meer thuiswerkt.

Hoe serieus neem jij het thuiswerken?

Misschien heb je vandaag niets nieuws gelezen en kende je deze basistips voor thuiswerken allang. Maar weten is niet voldoende. Waar het nu juist om gaat is het ook toe te passen. En ik kan je vertellen dat dat soms best moeilijk is. 

De grenzen tussen werk en privé zijn al jaren aan het vervagen. Alles is online en de 24-uurs economie draait altijd door. 

Dat biedt kansen en mogelijkheden, maar vraagt ook om zelfbeheersing. Want of je nu thuiswerkt of op kantoor bent, je neemt jezelf mee.

Hoe lang het grotendeels of volledig thuiswerken nog gaat duren weet niemand. Misschien zal het altijd wel een onderdeel van ons leven blijven. 

Probeer daarom voor jezelf (zo snel mogelijk) een goede werkplek en werkritme te creëren. Neem voldoende pauze en zorg goed voor jezelf. 

Want alleen zo kunnen we duurzaam blijven thuiswerken.

Uiteindelijk komt het neer op deze ene vraag: Ben ik het waard om in mijn werk (en daarbuiten) goed voor mezelf te zorgen? 

Ik hoop dat je doet wat daarvoor nodig is.

PS: Welke tips, gewoontes en suggesties hanteer jij om het thuiswerken zo aangenaam mogelijk te maken? Laat het ons weten op Instagram of stuur een mail naar hallo@ikwilminder.nl. Vond je dit leuk om te lezen? Deel het dan met anderen, zodat zij ook het thuiswerken kunnen verbeteren.

Wil jij ook meer van minder?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Je e-mailadres wordt niet gedeeld met anderen