De alles-uit-de-kast-challenge

De alles-uit-de-kast-challenge

Het opruimen van een kast of ruimte kan een hele uitdaging zijn. Bijvoorbeeld omdat je niet weet welke spullen je gebruikt en welke spullen overbodig zijn. De alles-uit-de-kast-challenge kan je daarbij helpen. Wij deden de challenge en dit is wat we ontdekten.

Wat is de alles-uit-de-kast-challenge?

Bij de alles-uit-de-kast-challenge haal je alle spullen uit een kast, stopt deze in een doos en steeds wanneer je iets gebruikt, pak je het uit de doos en leg je het na gebruik terug op de originele plek in de kast. Zo kom je erachter welke spullen je wel en welke spullen je niet gebruikt. Dit doe je bijvoorbeeld 30 dagen lang en dat kan je vervolgens weer helpen om te beslissen wat je daarna weg doet.

Maar laat het maar aan mij over om van deze gewone challenge, een challenge-extreme te maken. Ik wilde namelijk niet één lade, niet één kast, maar de hele keuken in één keer leegruimen! En zo ontstond het idee voor de alles-uit-de-keuken(kast)-challenge.

Ik moest alleen Evelien nog zien te overtuigen.

Waarom deden wij de challenge?

Zullen we anders de alles-uit-de-kast-challenge doen? Ik zei het op de meest vriendelijke toon die ik kon bedenken om Evelien ervan te overtuigen dat het een goed idee was om de hele keuken leeg te halen en de spullen een maand lang in onze woonkamer te zetten.

We hadden al eerder een aantal opruimchallenges gedaan, zoals de 30 dagen minimalisme challenge, maar hadden daarbij de keuken grotendeels overgeslagen. Toen ik de lijst met ontspullen challenges had aangevuld en de alles-uit-de-kast-challenge zag staan leek dit me een perfecte gelegenheid om de keuken eens onder handen te nemen.

Maar ze was niet overtuigd. Het waren volgens haar veel te veel spullen, wat een rommel zou worden. Dus beloofde ik dat we alles netjes in dozen zouden zetten en dat het allemaal perfect zou passen.

Ze twijfelde even, maar ging uiteindelijk akkoord. Mits ik beloofde de spullen netjes een plek te geven tijdens de 30 dagen en zo begonnen we aan de alles-uit-de-keuken(kast)-challenge.

Wat gebeurde er tijdens de challenge?

Het leeghalen van de keuken was een kleine moeite, dacht ik. Maar dat had ik wel een beetje onderschat. Met een grote glimlach op mijn gezicht was ik begonnen met het leeghalen van de bovenste kastjes, toen de dozen al vol zaten.

Evelien stelde voor om de halve keuken te doen, maar daar wilde ik niets van weten. Dus ging ik op zoek naar meer bakken om de inhoud van onze keuken in te verzamelen en na een half uurtje passen en meten was het ons dan toch gelukt. Onze keuken was leeg!

 De keukenkast voordat we aan de challenge begonnen
De keukenkast voordat we aan de challenge begonnen

Lege kastdeuren opentrekken

De grond in de hoek van onze woonkamer was bezaaid met borden, bekers, pannen en bakjes, toen het tijd was om te gaan eten. Evelien liep naar de keuken toe om de borden te pakken toen ik een gefrustreerde “Argh” uit haar mond hoorde komen. Ze was even vergeten dat de borden in een doos zaten en trok vanuit automatisme een lege kastdeur open. Terwijl ik de borden uit de doos pakte begon ik te lachen.

En zo ging het elke keer de eerste dagen. Steeds als Evelien iets uit de kast moest pakken volgde een “Argh” en wist ik dat wat ze zocht nog niet in de keuken lag. Het leven zit vol met dat soort kleine gewoontes.

Alleen gebruiken wat je houden wilt

Omdat we geen idee hadden welke spullen we uiteindelijk zouden gebruiken en wegdoen waren we meteen selectief in het uitkiezen van de spullen. We pakten alleen de mooiste borden, bekers en bestek, want we wilden niet de oude spullen terugzetten en vervolgens de dingen waar je echt blij van wordt weggooien omdat die nog in de doos zitten.

De volgende ochtend pakten we daarom onze favoriete kommetjes voor het ontbijt en niet veel later volgden de theeglazen. Het duurde niet lang voordat we weer een redelijke basisset compleet hadden en na een dag of drie bleven de dozen dan ook steeds vaker dicht zitten.

De blender kwam er nog bij, alle pannen werden minstens een keer gebruikt en ook een aantal kruiden.

In de daaropvolgende weken kwam er eigenlijk weinig nieuws bij en na dertig dagen was de keuken schaars gevuld met een aantal kommetjes, borden, bekers, mokken, bakjes en pannen. De rest zat nog in de dozen en dus was het tijd voor het uitzoekwerk. 

Keukenkast wat we gebruikten tijdens de 30 dagen challenge
De spullen in deze kasten die we werkelijk gebruikten tijdens de 30 dagen

De overgebleven spullen uitzoeken

Na een maand in de rommel te hebben gezeten, was het eindelijk zover en konden we de overgebleven spullen uitzoeken.

We dachten van tevoren dat we zeker wel de helft van onze keukenspullen zouden wegdoen en dat we snel klaar zouden zijn. Maar het bleek dat we eigenlijk heel weinig overbodige zooi hadden.

“Gebruiken we dit? Ja, toch wel!”
“En dit?”
“Ja, ook!”

Veel spullen gebruik je dan misschien niet dagelijks, maar toch zeker een paar keer per jaar. Je maakt nou eenmaal niet elke week of maand een taart, maar als je die maakt is een bakvorm wel handig. En ook al gebruik je de meeste kruiden zelden, ze maken een maaltijd wel echt compleet.

In totaal hebben we misschien honderd (kleine) dingen weggedaan en dat was voor dertig dagen in de rommel zitten best een teleurstellend resultaat. Je denkt misschien, 100 dingen is toch veel? Maar we tellen elk stiekje, paperclip en theelepeltje mee natuurlijk :) De kasten vulden zich vrij snel weer.

Maar de alles-uit-de-kast-challenge heeft ons toch wel iets gebracht.

Wat heeft het ons gebracht?

Allereerst is onze keuken weer eens helemaal goed schoon geworden. Dat op zichzelf was al winst, maar had natuurlijk ook in een middag gekund. Het echte resultaat van deze challenge zat hem voor ons vooral in het inzicht dat we kregen.

1. Een efficiënte indeling 

De dertig dagen zorgden voor de nodige emotionele afstand. Nu konden we aan onszelf en elkaar aantonen dat we bepaalde spullen minder of juist veel gebruiken en daardoor ook een plek geven die ze verdienen.

De indeling van de keuken is nu dan ook een stuk efficiënter. Alle spullen die we veel gebruiken liggen binnen handbereik op de laagste planken en voorin de lades. De spullen die we zelden gebruiken zijn verdwenen naar de bovenste planken.

2. Een plek voor weinig gebruikte spullen

Verder trokken we de conclusie dat 20 procent van onze keukenspullen zo’n 80 procent van de tijd gebruikt wordt en dat de overige 80 procent van de spullen slechts zo’n 20 procent van de tijd gebruikt wordt.

Daarom hebben we nu twee planken speciaal voor als we visite hebben of een feest geven geven, met daarop bijvoorbeeld alle glazen, een taartblik en gebakschoteltjes.

3. Ontdekken wat we graag gebruiken

Tot slot gaat bewust en duurzaam leven voor ons ook om de spullen die je hebt, graag te willen gebruiken en daarin soms ook te kiezen voor comfort. Daarom kochten we al tijdens de challenge nieuwe theeglazen omdat de oude echt aan vervanging toe waren.

Of we deze inzichten alleen kregen door 30 dagen alles uit de kast te laten is de vraag. Misschien had dat ook in minder tijd gekund of hadden we er juist meer tijd voor moeten uittrekken. Wellicht gaan er ook later nog dingen weg en komen er nog nieuwe dingen voor terug. Hoe dan ook, we zijn erg blij met onze nieuwe ingerichte en schone keuken.

De keuken na het opruimen
De keuken na het opruimen. Efficiënt ingedeeld en opgeruimd.

Ik wil dit ook wel doen. Heb je tips?

Mocht je nu denken, die alles-uit-de-kast-challenge, dat lijkt me ook wel wat, dan hebben we een paar tips voor je:

  1. Begin met een ruimte waar je veel gebruik van maakt. Wanneer je spullen dagelijks gebruikt, zie je snel resultaat.
  2. Begin liever niet met een te grote ruimte. Toegegeven, de hele keuken leegruimen was leuk om te doen, maar het was ook erg behelpen. Door de hoeveelheid kasten te beperken, houdt je je huis netjes en zit je niet dertig dagen (of langer) in de rommel!
  3. Probeer van tevoren in te schatten hoeveel tijd je nodig hebt om alle belangrijke spullen te gebruiken. Bij een keukenkast is dat misschien 30 dagen, maar bij een kast in de berging eerder 90 dagen of langer.
  4. Wees niet te streng voor jezelf. Heb je iets gebruikt (een beschadigd bord) maar wil je het toch graag wisselen voor iets anders, doen dat dan vooral.
  5. Zoek naar balans. Wij lieten de vaatwasser pas draaien als deze vol zat, ook al betekende dat een aantal extra borden en glazen. 
  6. Houd je spullen de eerste dagen dicht bij de hand en verplaats de rest daarna naar een andere kamer. Wij deden dit niet en een hoek van on ze woonkamer was een maand lang een flinke rommel.
  7. Na de challenge kom je er misschien achter dat je bepaalde dingen zelden gebruikt, maar wel wilt houden. Hiervoor kun je ook een andere bewaarplek zoeken. Houdt rekening met bijzondere omstandigheden zoals een feestje of een bijzondere maaltijd, maar beperk het wel. Je kunt je natuurlijk niet voor alle omstandigheden indekken (of je moet een opslagplaats kopen ;) ).
  8. Minimalisme is niet het doel. Het doel is om op een leuke manier te ontdekken wat je wel en niet gebruikt en wat je wilt houden of misschien beter weg kunt doen. Doe dat vooral op je eigen manier en beleef er ook een beetje plezier aan.

Hopelijk hebben we je geïnspireerd om eens alles uit de kast te halen en zien we binnenkort bij iedereen de ruimtes (tijdelijk) volstaan met dozen ongebruikte spullen.

Wil jij ook meer van minder?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Je e-mailadres wordt niet gedeeld met anderen