Waarom discipline beter is dan motivatie

Waarom discipline beter is dan motivatie

Ik had de beste intenties. Vanavond zou ik niet te veel drinken, op tijd naar bed gaan, om morgenvroeg lekker te gaan sporten. Maar dat is niet wat ik deed. Ik dronk een drankje, bleef plakken en de volgende ochtend had ik echt geen zin in sporten. Herkenbaar? Je had de motivatie wel, maar op het beslissende moment ontbrak de discipline. 

Wat is motivatie?

Motivatie is de bereidheid tot het verrichten van bepaald gedrag. Anders beschreven gaat het om beweegredenen, motieven en drijfveren. Ze geven aan waarom iemand iets doet. Motivatie gaat ook over het handelen naar bepaalde behoeften. Omdat motivatie met alles dat een mens tot handelen beweegt te maken heeft, is het een complex onderwerp waarover vele verschillende theorieën en perspectieven geformuleerd zijn.

Veel van wat we willen bereiken in het leven doen we op basis van motivatie. We voelen een positieve verlangen om een doel te behalen. Maar zodra het doel dichterbij komt ontstaan er nieuwe verlangens. Die conflicteren in sommige gevallen met de dingen die we zouden moeten doen om ons eerdere doel te behalen. Het bestaande doel. De motivatie om het eerste doel te behalen verdwijnt naar de achtergrond. In zekere zin is die motivatie er nog wel, maar die richten we op het nieuwe verlangen. Het nieuwe doel. Wat je nodig hebt om deze cirkel te doorbreken is discipline.

Wat is discipline?

Discipline is een karaktereigenschap, waarbij iemand doet wat er van hem verwacht wordt. Het wordt ook wel omschreven als een gehoorzaamheid aan voorschriften, bevelen of regels. Dat kunnen dus ook regels zijn die je jezelf hebt opgelegd.

Discipline gaat dus een stap verder dan motivatie. De behoefte mag dan misschien gaandeweg veranderen, maar we doen nog steeds wat er van ons verwacht wordt. Namelijk het behalen van het oorspronkelijke doel. 

Wat is het verschil tussen motivatie en discipline?

Motivatie gaat over onze bereidheid om een taak uit te voeren, terwijl discipline gaat over het uitvoeren van een taak ondanks de bereidheid. Anders gezegd: motivatie is doorgaan als je NIET wilt stoppen en discipline is doorgaan als je WEL wilt stoppen.

Waarom is discipline belangrijk?

Discipline helpt dus om onze doelen te behalen. Het is sterker dan de afhankelijkheid van onze wisselende verlangens en is meer dan enkel motivatie. Met discipline doen we wat er van ons verwacht wordt, of wat we van onszelf verwachten, ook als het even niet leuk is. Wanneer de motivatie (tijdelijk) weg is, kunnen we op discipline verder.

Zo gaat minder drinken niet over wat je wil op dat moment, (omdat het toch wel erg gezellig is op het terras), maar over een afspraak die je met jezelf hebt gemaakt voor de langere termijn. En meer bewegen doe je niet enkel op motivatie, het is een doel of behoefte die je op basis van discipline voortzet.

Maar is het dan nog wel leuk?

Is het dan nog wel leuk om doelen voor jezelf te stellen, als het op een soort van gehoorzaamheid aankomt? Ja natuurlijk! Want hoewel je misschien nu niet de motivatie voelt om iets te doen, komt dat straks misschien wel weer terug. Zodra je begint met sporten kun je het plezier ervan ervaren en als je ervoor kiest om niet veel te gaan drinken zal je morgenochtend versie je glimlachend aankijken. Er is sprake van een uitgestelde behoeftebevrediging. 

Hoe kan ik meer discipline krijgen? 

Motivatie is absoluut goed om te hebben, maar soms is het onvoldoende om daadwerkelijk je doel te behalen. Dan heb je discipline nodig en dat kun je gelukkig leren. Door gewoontes te creëren en systemen te bouwen. Ik zal je uitleggen wat dit betekent. Poets jij elke avond je tanden? Dan doe je dit waarschijnlijk zonder er over na te denken. Dat is een gewoonte. Een systeem lijkt op een gewoonte, maar werkt net iets anders. Verderop zal ik daar meer over vertellen.

Allereerst is het belangrijk om klein te denken. Zo is het doel één uur per dag sporten veel moeilijker te behalen dan 10 minuten per dag. Is je doel eerder naar bed gaan? Ga dan 10 minuten eerder dan je gisteren ging. Deze kleine veranderingen noemen we ook wel micro shifts. Ze zijn essentieel in het veranderen van gedrag, en in het volhouden van die veranderingen

Een andere manier is om een 30 day challenge of de in Nederland bekende 40 dagen tijd te houden. In deze periode stel je jezelf een doel, waar je elke dag naartoe werkt. Dit kan vanalles zijn: meer schrijven, meer lezen, elke dag mediteren, elke dag wandelen, geen telefoongebruik of geen tv kijken. De keuze is aan jou. Door in een vooraf vastgestelde periode te experimenteren leer je nieuwe gewoontes aan, die vervolgens beter vol te houden zijn. 

Hoe je erover denkt doet er niet toe

Wat mij inspireerde om meer discipline te ontwikkelen is de podcast van Shane Parish met oud-bokser Ed Latimore. Onderstaande heb ik hieruit meegenomen.

  • Motivatie is een beperkte bron die je in kan zetten bij het behalen van je doelen. Het is zeker belangrijk, maar vroeg of laat wordt het minder. Dat is waarom zelfdiscipline ontzettend belangrijk is. Je hebt gewoontes, systemen en noodzakelijkheden nodig om op terug te vallen. 
  • Als je wacht totdat je zin krijgt om iets te doen, ga je het nooit doen. Als je altijd naar je gevoelens zul je veel dingen opgeven omdat het teveel moeite kost. En alles wat de moeite waard is om te realiseren in het leven is hard werken. Maar dat harde werken kost moeite en dat vinden we per definitie niet fijn.
  • Een deel van jou wil niet dat je hard werkt, hard werken doet pijn. In vorm zijn is geweldig, ervoor trainen is dat lang niet altijd. Je wil je emoties beheersen. Als iets belangrijk is voor je succes, dan maakt het niet uit wat je erbij voelt, het moet gewoon gedaan worden. Je gaat hardlopen misschien nooit leuk vinden. Stop  met wachten tot het leuk wordt. Begin gewoon met trainen en kijk naar het resultaat. 
  • En dit is waarom. Beide opties, het wel en het niet werken aan je doel, betekent uiteindelijk afzien.Je zal moeten afzien omdat je niet traint en je slecht voelt of je moet afzien tijdens het trainen zelf. De ene vorm van afzien is ergens naartoe bewegen (succes), de andere vorm van afzien is er vandaan bewegen (falen). Wat denk je dat je uiteindelijk meer kost? 

Ga niet voor doelen, maar bouw systemen

Een doel stellen is aan het begin vaak leuk, maar kost daarna veel moeite om vol te houden. Het kan ons helpen om ons niet op het behalen van doelen te richten maar op het bouwen van systemen.  In zijn boek Atomic Habits zegt James Clear het volgende: 

The purpose of setting goals is to win the game. The purpose of building systems is to continue playing the game. True long-term thinking is goal-less thinking. It’s not about any single accomplishment.

Vrij vertaalt: de bedoeling van doelen is om het spel te winnen. De bedoeling van systemen bouwen is om het spel te blijven spelen. Lange termijn denken is doel-loos denken. Het gaat niet om het behalen van het resultaat.

Het verschil tussen doelen en systemen is dat de ene (het doel) zich richt op het eindresultaat, terwijl de andere (systeem) zich richt op het proces, je waarden en wie jij bent als een persoon. Oftewel iets doen tegenover iets zijn.

Doel = een gebeurtenis in de toekomst.
Systeem = een terugkerende proces.

Wil je een doel behalen of een systeem bouwen waar je altijd weer mee verder kan?

Hoe doe jij dat dan Remco?

Ook mij lukt het niet altijd om gedisciplineerd te zijn. Iedereen die mij op Strava volgt  zal zien dat ik een stuk minder hardloop dan ik vorig jaar deed. Hoe dat komt? Vorig jaar had ik een groot doel, het lopen van een trailrun van 80+ kilometer. Maar het doel was niet waar mijn succes vandaan kwam. Negen maanden lang had ik een schema, waar ik me keurig aan kon houden. Mijn eigen systeem en een grote stok achter de deur. Momenteel heb ik geen schema en dus loop ik alleen als ik de motivatie of de behoefte voel. En die is zoals we hebben gezien onderhevig aan wisselende gevoelens.

Systeem bouwen voor hardlopen
Mijn hardloopschema voor de Winterberg Hochtour trailrun

Na het schrijven van dit artikel ben ik gaan nadenken over het verbeteren van mijn systeem voor hardlopen. Ik wil het spel blijven spelen omdat het me zoveel oplevert (daarover misschien later meer). In plaats van een concreet doel te volgen loop ik nu drie ochtenden per week voordat ik begin met werken. Die investering geeft me voldoende uithoudingsvermogen om op zaterdag of zondag als ik de motivatie voel een lange afstand te lopen puur voor het plezier. Zo heb ik het beste van beide werelden. Discipline en motivatie.

Wat wil jij graag veranderen? En doe je dat op basis van motivatie of op basis van discipline? Wat helpt jou om meer discipline te krijgen? Het lijkt me leuk om hierin van jouw ervaring te leren.

Wil jij ook meer van minder?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Je e-mailadres wordt niet gedeeld met anderen